top of page

Tapailun, fwb:n ja seurustelun määrittely

Minä, "Edetään hitaasti."

Hän, "Joo, käy mulle. En yritä ketään muuta."

Minä, "OK."

Hän, "Mihin tää homma on menossa?"

Minä, "Oikeeseen suuntaan?"

Olen tapaillut tätä tyttöä kolmen kuukauden ajan. Me tapaamme keskimäärin noin 3 kertaa viikossa. Yökyläilyä, illallisia ja mitä nyt vain voi kuvitellakaan. Suhteemme on ollut hyvin intensiivinen, mutta en valita. Kaikki on mennyt yllättävän hyvin. Hän pitää minusta ja minä hänestä. Tämä kaikki sai minut kuitenkin miettimään: mitä me oikein olemme? Fwb? Pari? Miten määrittelen suhteemme?

Minun parisuhde kokemukseni ovat hyvin vähäisiä - ne voi laskea kahdella sormella, ehkä jopa yhdellä. Suhteen alkuajat määritellään usein sanalla "tapaileminen", mutta mitä se oikeastaan tarkoittaa? Mitä tapailu vaiheessa saa tehdä ja mitä ei?

Googlen vastaus

Halusin löytää vastauksen, joten googlasin: "Mitä tarkoittaa tapailu?" Haku johti tietenkin vastausten laajaan kirjoon. Aikani foorumeita ja artikkeleita selailtuani tulin siihen tulokseen, että on olemassa kaksi eriävää mielipidettä. Yhtenäistä molemmille oli mielipide siitä, että tapailu on vaihe, jossa testataan suhteen pohjaa ja katsotaan onko sillä tulevaisuutta.

Toisen koulukunnan mukaan tapailu tarkoittaa, että voit naida muitakin ihmisiä ilman pelkoa siitä, että sinut leimataan pettäjäksi. Käytännössä tässä vaiheessa ollaan vielä fwb, eli "friends with benefits" tasolla.

Toiset olivat taas vahvasti sitä mieltä, että tarkoituksena on oppia tuntemaan toinen ihminen ja tähdätä parisuhteeseen. Tässä tapauksessa ympäriinsä paneskelu ei ollut vaihtoehto, sillä se sulkee oven parisuhteeseen.

Sosiaalisen median mielipide

Etsin lisää tietoa toisesta luotettavasta tietolähteestä, Twitteristä. Kyselin ihmisiltä heidän mielipiteitään asiasta ja pyrin löytämään yleisiä ohjenuoria. Eräästä vastauksesta kävi ilmi, että tapailun aikana ei tule katsastella Tinder -tyttöjä, eikä chättäillä muiden potentiaalisten ehdokkaiden kanssa, sillä tunteelliset/himokkaat sekaannukset voivat olla vaaraksi tapailulle. Hyvä pointti, joten deaktivoin Tinder -tilini.

Sain vastaukseksi myös muita twiittejä. Eräässä kerrottiin, kuinka "deittailu" on suhde, jossa teillä on yksinoikeus toisiinne, kun taas "tapailu" on paljon rennompi suhde. Kysyin tarkennusta vastaukseen:

"Tarkoittaako tämä, että voin tapailla muita naisia?"

-Kyllä, mutta ei kannata.

"Entä muiden naisten suutelu - onko se sallittua?"

-Kyllä, mutta vältä sitä.

"Okei, eli se on siis käytännössä parisuhde?"

-Teoriassa ei, mutta se voi johtaa parisuhteeseen ja jos vältät yllä mainittuja, niin se voi hyvinkin tapahtua.

Deittailun ja tapailun erojen tutkiminen tuo peliin yhä enemmän hämmennystä, sillä olen uskonut, että ne ovat sama asia.

Lopputulos

Kysyin muutamalta kaveriltani tästä asiasta, johon he vastasivat kysymyksellä: tykkäätkö hänestä? Vastasin kyllä. Vastaustani seurasi naispuolisen ystäväni "aww" huohotukset. Ajattelin, että ehkäpä olen nyt jonkin hyvän jäljillä. Tällä kertaa jotain muutakin, kuin vain fwb.Hän sanoi, että parasta olisi, jos kysyisin suoraan tältä naiselta, että missä mennään?

Seuraavan kerran, kun tapasin "naiseni", menimme syömään, joimme ja nauroimme. Keveän tunnelman myötä päätin kysyä suoraan häneltä, että mitä on meneillään?

Sanoin jotakuinkin näin, "Olen todella nauttinut näistä viimeisestä kolmesta kuukaudesta ja odotan, että mitä tulevaisuudessa on luvassa. Minulla on kuitenkin yksi kysymys. Mitä tämä meidän juttu tarkalleen ottaen on?"

Hän vastasi, "Friends with benefits."

Yhteenveto

Ehkäpä olin ollut liian innoissani tästä, sillä minusta suhde vaikutti lupaavalta. Ehkäpä olin kysellyt itseltäni liikaa kysymystä: "Tykkääkö hän minusta?" Ehkäpä emme vain sopineet toisillemme. Joka tapauksessa olen nyt siirtynyt eteenpäin. Olemme edelleenkin "friends with benefits" suhteessa, mutta emme näe niin usein. Tästä edespäin en enää ota samanlaisia paineita tapailusta, vaan aion nauttia joka hetkestä.

Mitä eroa sinun mielestäsi on "tapailulla" ja "deittailulla" vai ovatko ne yksi ja sama asia?

Liity keskusteluun kommenttikenttää käyttäen.

    Pelimies suosittelee

Tag Cloud
Tunnisteita ei vielä ole.
bottom of page